Anorak

Anorak | This was the week when the Daily Telegraph committed suicide in a three tits for tat spat

This was the week when the Daily Telegraph committed suicide in a three tits for tat spat

by | 22nd, February 2015

It was quite a week for the Daily Telegraph.

Things kicked off when Peter Oborne resigned his post as the paper’s chief political commentator. He was upset with what he saw as the editorial being shaped by the advertisers, particularly the paper’s attitude to the HSBC scandal.

In a long and thorough piece on OpenDemocracy, Oborne accused the paper of enacting “a form of fraud on its readers”.

“It has been placing what it perceives to be the interests of a major international bank above its duty to bring the news to Telegraph readers. There is only one word to describe this situation: terrible.”

He also attcked the paper’s committment to listicles and other attempts to copy Buzzfeed, the Daily Express and other click-baiting sites, noting:

“The more important measure appeared to be the number of online visits.”

One story that irked was that of the three-breasted woman Jasmine Tridevil, challenged in this organ as an utter fraud but reported on The Telegraph as sensational truth.

 

Tridevil makes works for idle hands. If you have three hands, call the Daily Telegraph's news desk

Tridevil makes works for idle hands. If you have three hands, call the Daily Telegraph’s news desk

 

(Jasmine maintains her three breasts are real. But you won’t see them. Hell, no. “I could never consider doing a topless shoot,” Jasmine insists. “It’s against the way I was raised.”)

In reply, the Telegraph “refutes any allegation” that client money is behind the editorial policy. It stated:

“For the avoidance of any doubt, we have no regard for the opinions of rival media organisations.”

But what happened next was a disaster.

DAily Telegraph guardian apple

 

It attacked the Guardian:

Guardian facing series of allegations from insiders over its relationship with advertisers, including suggestions that it changed an article on Iraq amid concerns that Apple would object

The Guardian is facing questions over its relationship with advertisers after allegations that it changed a news article amid concerns about offending Apple.

The media organisation has criticised The Telegraph for failing to observe the “Chinese wall” between advertising and editorial coverage, a claim The Telegraph strongly denies.

However, The Telegraph can disclose that in July last year Apple bought wraparound advertising on The Guardian’s website and stipulated that the advertising should not be placed next to negative news.

And then it happened. The Telegraph used the death of two News UK staff to make it point about working for the Sun and the Times:

 

Screen shot 2015-02-22 at 12.40.58

 

 

 

News UK, the publisher of The Times and The Sun, has launched an internal investigation after two members of its commercial department took their own lives within weeks of one another amid fears that staff are being put under unreasonable pressure to hit targets.

In addition to the tragic deaths, at least nine other staff members from the company’s advertising arm have been signed off recently with stress-related complaints.

This story was front-page news:
suicide telegraph
It was bad taste, lazy and possibly in breach of the rules on suicide reporting.
The Sun’s Stig Abell summed up:

Screen shot 2015-02-22 at 12.47.10

 

Not that the Sun is exactly squeaky clean when it comes to sensationalist suicide reporting:

the sun suicide

 

As much as the Press like to look after their own, they like to get their rivals.

But this was different. The Telegraph journalist were under the cosh, as Buzzfeed notes:

Three individuals with knowledge of the newsroom claimed the reporter who wrote the anonymous piece did not bring in the story themselves but was given it to write by their superiors at the newspaper.

One source in the newsroom saw the reporter arguing with the news desk over the story, while a second described a newsroom culture where journalists could not veto stories they did not want to write.

It’s all a bit of inside the industry tit-for-tat (and a lot of tat.) Most people just want their news fast, honest and enteraitning. And for that we look to, yep, the Sunday Sport, which nailed the Telegraph with a rapier:

Screen shot 2015-02-22 at 12.56.08

‘Nuff said.

 

 



Posted: 22nd, February 2015 | In: Key Posts, News Comment | Follow the Comments on our RSS feed: RSS 2.0 | TrackBack | Permalink