Anorak

Anorak | Grenfell Tower: antisemites, Trots and other agendas

Grenfell Tower: antisemites, Trots and other agendas

by | 12th, December 2017

The Times has been looking at people around Grenfell Tower protests and campaigns. In one story headlined “Russian TV wanted to stir class unrest after Grenfell” we hear about reports on RT (formerly Russia Today), the broadcaster through which, as one colleague opines, Vladimir Putin trolls the West.

The story begins:

A Kremlin-controlled TV station seized on the Grenfell Tower fire to try to foment “class war” in Britain.

An RT broadcaster is cited as having told his audience:

“£10 million was spent on cosmetic changes to the outside of the building to make it look better for rich residents who live near by.”

The Times checks the facts and finds them wanting:

“In fact the £10 million figure was the cost of the entire refurbishment between 2014 and 2016, not just the cladding.”

RT has responded, albeit in a slightly confusing manner.

If this did happen, and it probably did because we have to trust that The Times has studied the hell out of the coverage in order to squeeze out any accusation it can, could it be that the RT reporter made a mistake?

If this did happen? Can’t it check its own footage? But this part of the lengthy response seems to be in surer ground, picking up on an anomaly in the Times report:

The paper usefully quotes “class war,” but it’s not really obvious where that quote is from. Top investigative reporter Dominic Kennedy wasn’t in the mood to make that clear. The word ‘foment’ is not part of a quote – that is The Times’ own little addition. So essentially it appears RT is accused of putting the words ‘class’ and ‘war’ together… and saying them out loud!!!

If RT is trying to “foment class war” with its coverage of Grenfell (I asked around, and it’s not) you have to wonder what kind of war The Times is trying to ‘foment’ with its unending, sensationalist and misleading coverage of anything linked to the word Russia.

Three other stories form part of the Times’ investigations into people around Grenfell Tower. In “How the far left tried — and failed — to hijack Grenfell” we get to look at Justice4Grenfell which “has suggested there were hundreds of fatalities even though the police say 71 people were killed”.

The group has angered some locals by taking possession of the slogan it uses as its name, registering it at Companies House and on the internet registry, and adopting a high public profile. It said that it would apply for core participant status, which would bring privileged rights to see paperwork, make statements, question witnesses and apply for money for legal advice.

But if it’s all legal, what’s wrong? And, in any case, the group doesn’t seem to be at the heart of things.

Residents have created their own exclusive self-help group, Grenfell United, after becoming alarmed at attempts to hijack the disaster by fringe pressure groups, political extremists and agitators. Grenfell United is treated by everyone from Downing Street to local charities as the authentic voice of the tower’s former residents.

We are introduced to some of the alleged ‘hijackers’, all of whom appear in the Daily Mail’s story in today’s paper “Far-left activists in bid to hijack Grenfell: Fire victims hit out at rabble-rousers to exploit deaths of 71.”

We meet Sue Caro, 60, a “diversity expert” who questioned the death toll, believing it to be higher. The Mail says she is no longer a member of Justice4Grenfell. There’s Ishmahil Blagrove, 49, the founder of Justice4Grenfell. The Mail says of him:

He launched Justice4Grenfell with a speech warning: ‘You know me and when I’m ready to start a fire I’ll start a fire.’ He added that ‘if we burn down anywhere’ it might be Chelsea.

The Mail does not find room for what we can read in the Times:

He said: “My statement in regards to starting a fire is to indicate that now is not the time.” Young people were on the streets seeking retribution for the fire and he was “indicating that if this anger and frustration were to boil over, then it would be in a part of the Royal Borough [of Kensington and Chelsea] to which the government and the media pay close attention.”

The Times also notes:

Grenfell protests have been joined by the Socialist Workers Party (SWP), which suffered mass defections over the suggested cover-up of sexual assault and rape allegations in 2010.

In another story, this one titled “Antisemitic outbursts of prominent Grenfell aid organiser” we get to meet Tahra Ahmed. The Times us:

A leading proponent of the conspiracy theory that the 9/11 terror attack was faked by Jews has gained a prominent role as a Grenfell Tower volunteer.

We’re not told what that role is and if she has anything to do with any organised groups. One writer has tried to find out more. But a look for her name around the disaster reveals very little. The name does feature in a Daily Mail story from June 19, when a Tahra Ahmed was quoted as part of a protest at Kensington Town Hall:

Tahra Ahmed, who was involved in organising the protest, branded the tower fire a ‘holocaust’. The former Metropolitan Police worker admitted she was ‘hoping the protest doesn’t get worse’ after repeatedly being forced to intervene to stop violence against police throughout the evening.

Having featured her a source of information then, the Mail today tells readers beneath the sub-head “The Antisemite”:

…she has repeatedly made antisemitic outbursts and has claimed that the 9/11 terror attack was faked by Jews. Miss Ahmed, who lives in London, has previously described Hitler’s massacre of Jews as the ‘holohoax’. And in a previous comments, the activist has said: ‘Grenfell is owned by a private Jewish property developer just like the Twin Towers. I wonder how much Goldman [Sachs] is standing to make in the world’s most expensive real estate location, [Kensington].’

The Mail then explains:

Goldman Sachs has had no involvement in the disaster apart from donating 100 boxes of children’s clothing and books, helping former residents get access to technology and matching employees’ appeal donations.

Or as the Times put it one day earlier:

Goldman Sachs has had no involvement in the disaster apart from donating 100 boxes of children’s clothing and books, helping residents access technology and matching employees’ appeal donations.

As the Mail checks its sources, we get to a Times’ story on Cathy Cross, 54, who seems to be a product of nominative determinism, being described as a “self-proclaimed rabble rouser”. Beneath the headline “Grenfell council accuser is a [John] McDonnell activist”, we do get to hear her response:

Ms Cross denied using the tragedy for political ends. She said she asked legitimate questions and had a reply from the council leader about assistance from other boroughs.

In it’s top and tail story, the Mail makes no word of Cross’s reply, stating:

Despite living outside the borough, she heckled the new leader of Kensington & Chelsea council at the latest meeting. As Elizabeth Campbell was making an opening address, Miss Cross, 54, shouted: ‘You have blood on your hands.’

It does seem unfair not to afford people a right to reply.

No other papers carry any word on the activists.



Posted: 12th, December 2017 | In: Broadsheets, News, Tabloids Comment | Follow the Comments on our RSS feed: RSS 2.0 | TrackBack | Permalink